HET AANBOD 

Bekijk het aanbod op deze pagina.

TEACH LIKE A CHAMPION

Door: Monique van ’t Land - van Holst

 

Doug Lemov heeft met zijn team onderzoek gedaan naar wat werkt in de klas. Hij observeerde hiervoor heel veel docenten. In het boek Teach Like a Champion 2.0 komen 62 technieken aan bod die door deze docenten worden toegepast. De technieken hebben te maken met het neerzetten van een sterke gedragscultuur, hoge verwachtingen van studenten en het genereren van een grote mate van betrokkenheid van studenten. Tijdens deze workshop maakt u kennis met een aantal van deze technieken; Bliksembeurt, Ratio, Laat maar zien of een goed Afzwaaier. Technieken die leerlingen activeren, aanzetten tot nadenken en bewust maken van hun eigen bijdrage tijdens de les. U gaat praktisch aan de slag en u krijgt voorbeelden uit de praktijk te zien. Meer informatie is te vinden op de website: http://www.teachnederland.nl/

DIFFERENTIATIE

Door: Lucia Fiori

 

Tijdens deze workshop maak je (nader) kennis met differentiëren: het bewust, doelgericht rekening houden met verschillen tussen leerlingen op basis van leerstof, leertempo en leervoorkeuren. We verkennen eerst welke vormen van differentiëren je al toepast, staan stil bij praktische voorwaarden voor differentiëren en geven daarna een aantal praktische voorbeelden van differentiëren die je toepast op je eigen onderwijs.

 

Graag meenemen:

- leerlinggegevens van een opdracht of toets,

- lesmateriaal dat aansluit op de toets.

LEREN IS VERTEREN

Door: Mark Mieras

 

Onze hersenen lijken geschapen om samen te leren. Interactie zet de hersenen in hun kracht. Wetenschapsjournalist Mark Mieras neemt met ons een duik in de (tiener)hersenen. Wat gebeurt er in die hoofden? Hij schetst een verrassend beeld van recent onderzoek. Hoe werkt leren echt? En waarom leren leerlingen sneller van docenten die het ongemak van echte interactie niet schuwen. Mieras neemt je mee in een stroom van beelden en experimenten waarbij je je onmogelijk afzijdig kunt houden.

 

Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist en bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Twee bestsellers die een onthullend beeld geven van ons bewegelijke brein. Onlangs verscheen ‘Voor de eeuwen!’ over onderwijs aan tienerhersenen. Mieras studeerde ooit cum laude af in de theoretisch natuurkundige en volgde ooit zelf de Vrije School in Amsterdam.

ACTIEF LEREN

Door: Kitty van Dijck

 

In deze workshop staan 3 vragen centraal:

•    Wat is actief leren

•    Waarom actief leren

•    Hoe kun je leerlingen actief laten leren

We gaan het er niet over hebben; we gaan het vooral doen en ontdekken.

Neem daarom een les mee die je de volgende dag/week geeft zodat je je nieuwe inzichten en ideeën meteen kunt toepassen op jouw eigen les.

JONGENSACHTIG LEREN IN DE LES

Door: Jannet Maréchal

 

Heb je het idee dat jongens wel slim genoeg zijn, maar gewoonweg geen inzet tonen? Weet je wanneer je jongens wel in beweging krijgt? Weet hebben van de kenmerken van jongensachtig leren helpt. Net als het kunnen aanpassen van je lessen dusdanig dat jongens ook actief worden. De focus ligt op het leren in de les.

In deze workshop krijg je pedagogische en didactische handreikingen waar leerlingen met een jongensachtige leerstijl baat bij hebben.

 

Jannet Maréchal, trainer ATOA, deel uitmakend van het Netwerk Onderwijsadviseurs

EEN GOED BEGIN IS HET HALVE WERK

Door: Wies Admiraal en Michelle Geisink

 

Het boek ‘Een goed begin is het halve werk, 25 lesopeningen voor het Voortgezet Onderwijs’ is ontstaan vanuit het klaslokaal. Op zoek naar manieren om afwisseling te brengen in lessen en leerlingen meer te interesseren en motiveren voor de inhoud van de les, hebben we twee jaar lang verschillende lesopeningen bedacht en uitgeprobeerd. De enthousiaste reacties van leerlingen en onze positieve ervaringen hebben geleid tot het idee om dit boek uit te geven. Het boek heeft als onderliggend didactisch concept 'de vijf rollen van de leraar'. We hebben de rol van presentator uitgewerkt in dit boek. Wat ons betreft de meest essentiële rol tijdens een les waarbij je de aandacht van de leerlingen vangt en vasthoudt.

 

In de interactieve workshop bij het boek passen we een flink aantal lesopeningen toe. We nemen de deelnemers mee in het ontstaan van het boek en lichten het onderliggende onderwijskundige concept ‘de vijf rollen van de leraar’ toe. Hierbij komen ook de andere rollen van de leraar aan de orde. De deelnemers gaan ook zelf aan de slag en ontwerpen hun eigen lesopening in de rol van presentator. In de workshop worden deze zelfbedachte lesopeningen ook direct in de praktijk gebracht. Verder besteden we aandacht aan manieren om een positief leerklimaat te creëren, vooral door ICT toepassingen. De workshop is ingedeeld als een goede les waarin de vijf rollen van leraar als uitgangspunt dienen.

DE KRACHT VAN HET BEELD

Door: Matthias Rozemond

Hoe werken beelden op de puberziel?

 

Docent/auteur Matthias Rozemond (1962) verzorgt een workshop die in twee delen uiteenvalt. In het eerste deel vertelt hij onder meer over het belang van beeldend vertellen, over de werking van zorgvuldige woordkeuze, over het verschil tussen filmbeelden en de beelden opgedaan uit verhalen, over hoe beelden denkbeelden kunnen worden en hoe deze de puber uiteindelijk helpen om het eigen motief te ontdekken.

In het tweede deel gaan de cursisten zelf aan de slag om een eigen stuk les beeldend te vertellen aan elkaar. Er worden tips en tops uitgewisseld.

BETEKENISVOLLE COMMUNICATIE EN FEEDBACK

Door: Alies Zijlstra en Rosa Njoo

 

Tijdens deze korte & krachtige workshop staan de volgende vragen centraal:

Hoe maak ik mijn communicatie met leerlingen betekenisvol?

En hoe geef ik feedback die bijdraagt aan verdere groei en ontwikkeling?

 

Daarbij zullen wij in het eerste deel van de workshop met de deelnemers in gesprek gaan over hun ervaringen met betrekking tot betekenisvolle communicatie om vervolgens op interactieve wijze de basis door te nemen van een paar onderwerpen die betrekking hebben op communicatie, groei en ontwikkeling, zoals:

- De randvoorwaarden voor communicatie, groei en ontwikkeling

- De verschillende niveaus van communicatie

- Verschillende communicatievormen en de impact hiervan op groei en ontwikkeling

 

Ten slotte zullen we in het laatste deel van de workshop gezamenlijk een eerste vertaling maken van deze inhoud naar de specifieke onderwijssituaties van de deelnemers, zodat iedereen met een aantal concrete ideeën en inspiratie de workshop verlaat.

 

Het resultaat van de workshop is dat de deelnemers hun bewustzijn rondom communicatie, feedback en de impact hiervan op groei en ontwikkeling verder hebben ontwikkeld en geïnspireerd met een aantal nieuwe ideeën voor hun communicatie met leerlingen in het onderwijs de workshop verlaten.

 

De ochtendworkshop wordt verzorgd door Alies Zijlstra en de middagworkshop wordt gegeven door Rosa Njoo

FENOMENOLOGIE

Door: Kees Veenman

Hoe maak je voor de leerlingen het geestelijke concreet?

 

We leven in een tijd waarin de opmars van de techniek de vrijheid van de mens steeds meer uitdaagt. Hoe maken we leerlingen hiervan bewust en wat geven wij hen mee als contragewicht?

De noodzaak hiertoe formuleerde Steiner in zijn laatste brief aan de leden van de antroposofische vereniging: De ondernatuur (de wereld van de techniek) maakt de mens onvrij, maar is voor de bewustzijnsontwikkeling van de mens noodzakelijk. De mens moet echter wel het evenwicht tegenover de ondernatuur bewaren door in even grote mate op te stijgen in de bovennatuur (de wereld van het kosmische en de geest). 

De bewustwording van het onvrij makende van de techniek zou steeds opnieuw aan de hand van het gebruik van ICT middelen in de les aan de orde kunnen komen.

De weg tot de bovennatuur maak je voor de leerlingen tot ervaring door in veel lessen een fenomenologische aanpak te hanteren. Fenomenologie is een weg tot verschijnselen in mens en natuur die het geestelijke concreet ervaarbaar maakt. Hoe je dat zou kunnen hanteren  wil ik in de lezing beschrijven aan de hand van ervaringen met het vak ANW in de 11e klas. 

 

Kees Veenman is sinds 1982 docent natuurkunde op het Rudolf Steiner college te Haarlem.

DE MAGIE VAN HET MOMENT

Door: Jonathan Smits en Berber Langelaan

Onderzoekend bijdragen aan welbevinden en betrokkenheid

 

De workshop “de magie van het moment” heeft als doel om leraren handvatten te geven om momenten te creëren waarin leerlingen een hoge mate van betrokkenheid en welbevinden ervaren. Leraren en leerlingen hebben beiden een rol in het creëren van deze momenten. Een belangrijke taak van de leraar is om zijn/haar handelen af te stemmen op de signalen van betrokkenheid en welbevinden die de leerling geeft. In de workshop gaan we in op deze signalen. We vertrekken vanuit wetenschappelijke theorie over motivatie (Deci&Ryan, 2004), pedagogische tact (Van Manen, 1991 ) en we werken vanuit de fenomenologische traditie. Met elkaar verhelderen we begrippen rondom motivatie door momenten uit de eigen praktijk te onderzoeken waarin leerlingen een hoge mate van betrokkenheid en welbevinden hebben ervaren.  Op iteratieve wijze bewegen we ons tussen praktijk, wetenschappelijke - en praktijkgerichte theorie. Leraren hebben aan het einde van de workshop een aangescherpte blik om de signalen van motivatie te herkennen en tools om hun eigen handelen hierop af te stemmen.

 

Berber Langelaan is als docent en onderzoeker betrokken bij de master Pedagogiek, Hogeschool van Amsterdam

KIEMEN VOOR HET ZUIVERE DENKEN

Door: Michiel Suurmond

 

De wereld bestaat onafhankelijk van ons kenvermogen en zo, onafhankelijk van ons kenvermogen, is zij echt. Weten hoe zij 'echt' is, kunnen we niet: treden we haar tegemoet, dan doen we dat immers met ons kenvermogen. Laten we tevreden zijn met modellen, hypothesen, theorieën - conceptuele middelen die ons staande helpen houden; begripsconstructies die in zoverre iets zeggen over de wereld, dat ze er tenminste enige tijd en in bepaalde mate niet aantoonbaar mee in conflict zijn.

    Rudolf Steiner noemde dit complex van voorstellingen een 'ongezond geloof'. Hij stelde er in  zijn eerste boeken een alternatief tegenover (filosofisch) en verschafte zijn lezers bovendien de mogelijkheid de waarheid van dit alternatief door eigen beleving in te zien (spiritueel).

    'Plant een zaadkorrel in de grond. Hij bot wortel en stengel uit. Hij ontvouwt zich tot bladeren en bloemen. Stel jezelf tegenover de plant op. Ze verbindt zich in je ziel met een bepaald begrip. Waarom hoort dit begrip minder bij de hele plant dan blad en bloem?' (Uit: De filosofie der vrijheid.) Het begrip van de plant is haar meest geestelijke uiting, die 'binnengroeit' in een denkend bewustzijn wanneer dit zich tegenover de plant opstelt. 

 

Als je je aangesproken voelt door deze woorden, schuilt daarin het geheim: het geheim van wat je in de leerlingen wilt activeren, hoe je dat wilt doen en misschien ook waartoe je dat uiteindelijk wilt doen. In deze workshop zullen we dat geheim benaderen en proberen te belichten. 

 

Michiel Suurmond is leraar geschiedenis op het GGCA