Toelichting op de didactische kaart van het GGCA

Op deze website vind je de didactische kaart die ontworpen is op basis van input van docenten, leerlingen en het zorgteam van het GGCA en literatuur die de principes van activerende didactiek ondersteunt. Deze kaart richt zich op didactische principes die zijn verbonden met de pedagogiek vanuit een antroposofisch mensbeeld. 

 

Docenten op het GGCA gaan met deze kaart werken van januari 2016 tot het einde van het schooljaar 2016.17. Dan zal deze kaart geëvalueerd en indien nodig aangepast worden. De visie op didactiek en het verloop van het innovatie traject in de periode van januari tot het einde van het schooljaar worden nader beschreven in het document ‘Didactische richtlijnen GGCA’. 

 

Een stimulerende, motiverende en activerende les voor alle leerlingen zou volgens docenten van het GGCA aan de volgende richtlijnen moeten voldoen: Structuur en verloop van iedere les is helder en inzichtelijk voor leerlingen en wisselingen in de les verlopen ordelijk. Een les bestaat uit drie delen: Zie tabblad ‘een les in drie delen’.

 

Daarnaast worden vrijeschoolse activerende didactische principes toegepast die de leerlingen motiveren, stimuleren en activeren (onderdeel B op de kaart). De docent focust op het effectief uitvoeren van één tot drie principes per les. 

Idealiter overlegt de docent bij het ontwerpen van lessen regelmatig met collega’s. Hij/zij onderzoekt in de praktijk en in de literatuur hoe lessen en didactisch handelen verrijkt kunnen worden. Verschillende vormen en manieren van handelen worden uitgeprobeerd en principes en werkvormen worden afgewisseld. De docent reflecteert op de praktijk en zijn/haar handelen en evalueert dit tevens met leerlingen en collega’s.